
ענף הרכב בישראל מתפתח בקצב מהיר ומשתנה כל הזמן בעקבות השינויים הטכנולוגיים בתעשיית הרכב הגלובלית. כדי להשתלב בעבודה בשוק הרכב בישראל ניתן ללמוד קורס מכונאות רכב (סוג 1, סוג 2 או סוג 3) או ללמוד במחלקת להכשרת הנדסאי רכב במכללה הטכנולוגית הגדולה והמובילה הנדסאים באריאל. מה ההבדל בין קורס מכונאות רכב ללימודי הנדסאי מכונות או הנדסאי רכב? בואו נעשה סדר בנושא.
נושא | קורס מכונאות רכב | לימודי הנדסאי רכב |
משך הלימודים | כ-10 חודשים, פעם-פעמיים בשבוע | שנתיים במסלול יום או שלוש שנים במסלול ערב |
תנאי קבלה | שנות לימוד וראיון אישי10 | תעודת בגרות מלאה או חלקית, ראיון אישי |
תכני הלימוד | מנוע, מבנה הרכב, חשמל ואלקטרוניקה, מערכות בלימה ותמסורת, טיפולים שוטפים, מיזוג אוויר, אבחון תקלות ועוד | חשמל ואלקטרוניקה, תרמודינמיקה, מערכות הידראוליות ופניאומטיות, מכלולים מכניים, אבחון תקלות, רכיבים אלקטרוניים, חיישנים ובקרים, תורת המנוע, תחזוקה ועוד |
הסמכה ותעודות | תעודת מכונאי רכב סוג 1, 2 או 3 מטעם משרד התמ"ת | תואר טכנולוגי 'הנדסאי מכונות בהתמחות רכב' + תעודת הסמכה לרכב היברידי |
אפשרויות תעסוקה | מכונאי רכב, מנהל מוסך, בוחן רישוי, קצין בטיחות, שמאות רכב | מכונאי רכב, חשמלאי רכב, מנהל מוסך, מנהל מכירות רכב, מאבחן תקלות, קצין רכב, מנהל מחלקת חלפים ושירות, שמאות רכב |
שכר ממוצע התחלתי | כ-8,500 ₪, לאחר 3-5 שנים עד 10,000 ₪ | כ-10,000 ₪, לאחר 3 שנים כ-11,500 ₪ ובהמשך עד 15,000 ₪ ומעלה |
מכללות שונות מציעות מסלול ייעודי ללימודי מכונאות רכב למתחילים, ולרוב מדובר בקורס ממוקד במשך 10 חודשים, ויש להגיע למכללה פעם או פעמיים בשבוע. רוב המכללות מציעות שני מסלולי לימוד – מסלול בוקר בשעות היום ומסלול ערב המתאים לאנשים עובדים.
תנאי הקבלה לקורס מכונאות רכב משתנים בין המכללות, ולרוב יש להציג תעודה של 10 שנות לימוד, ובנוסף יש לעבור ראיון אישי. תוכנית הלימודים מורכבת מנושאים כמו מנוע, מבנה הרכב, טיפולים שוטפים לכלי רכב, החלפת שמנים, חשמל ואלקטרוניקה, מערכות בלימה ותמסורת, אבחון בעיות ותקלות ברכבים, מיזוג אוויר ועוד. בוגרי הקורס הבסיסי יכולים להמשיך לקורס מכונאי רכב סוג 1, מכונאי רכב סוג 2 ובהמשך מכונאי רכב סוג 3, כדי לרכוש ידע מעמיק וברמה גבוהה יותר ועל מנת ליהנות מאפשרויות רבות יותר בשוק העבודה בתעשיית הרכב.
בוגרי הקורסים בתחום מכונאות רכב שמסיימים בהצלחה את הלימודים ועוברים בהצלחה את הבחינות העיוניות והמעשיות מטעם משרד התמ"ת, מקבלים תעודת סיווג של מכונאי רכב סוג 2 או 3. הסיווג הגבוה במכונאות רכב מאפשר לבוגרי הקורסים להתקדם להסמכה של מנהל מוסך, בוחן רישוי, קצין בטיחות ושמאות רכב.
כדאי לדעת כי השכר הממוצע של בוגרי קורס מכונאות רכב הוא כ-8,500 ₪ בחודש, ולאחר ותק של 5-3 שנים השכר משתפר ויכול להגיע ל-10,000 ₪.
תעשיית הרכב העולמית עוברת מהפכה מהותית בחסות ההתקדמות הטכנולוגית והמעבר לכלי רכב בעלי מנועים חשמליים ומערכות חדשניות ומתקדמות. כלי הרכב המודרניים מצוידים במכלולים חדשניים טכנולוגית לשיפור ביצועי הרכב והבטיחות ולמניעת זיהום אוויר. כמו כן, בשנים האחרונות היקף המכירות של כלי רכב חשמליים והיברידיים עולה בחדות לכן התעורר צורך באנשי מקצוע מיומנים ובעלי ידע ויכולות להתמודד עם הרכבים המתקדמים והמערכות החדשניות מבחינה טכנולוגית.
במסגרת הלימודים במחלקת הנדסאי רכב לומדים קורסים ונושאים כמו חשמל ואלקטרוניקה, תרמודינמיקה, מערכות הידראוליות ופניאומטיות, מכלולים מכניים, אבחון תקלות, מערכות מתקדמות בכלי רכב, רכיבים אלקטרוניים, חיישנים ובקרים, יישומי מחשב ואינטרנט ועוד.
הלימודים מתקיימים במסלול יום במשך שנתיים או במסלול ערב במשך שלוש שנים. בסיום הלימודים מקבלים תואר טכנולוגי – הנדסאי מכונות בהתמחות רכב, ובנוסף מקבלים תעודת הסמכה לרכב היברידי.
בוגרי הנדסאי רכב יוצאים לשוק העבודה עם ידע עדכני במערכות חשמל ואלקטרוניקה ברכבים, והם בעלי ידע מעמיק במערכות הידראוליות ופניאומטיות, בתורת המנוע ובתורת התחזוקה לכלי רכב, לרבות כלי רכב חשמליים, היברידיים ואוטונומיים.
הנדסאים בוגרי מחלקה לימוד להנדסת רכב נהנים משפע אפשרויות תעסוקה ויכולים לעסוק בתפקידים כמו מכונאי רכב, חשמלאי רכב, מנהל מוסך, מנהל מכירות רכב, אבחון תקלות (דיאגנוסטיקה), ניהול ציי רכב (קצין רכב), ניהול מחלקת חלפים ושירות, שמאות רכב ועוד.
חשוב לציין כי השכר הממוצע של הנדסאי רכב עלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות. נכון להיום, השכר הממוצע של הבוגרים העובדים במקצוע הוא כ-10,000 ₪ בסיום הלימודים, ולאחר ניסיון מעשי של 3 שנים השכר הממוצע עומד על כ-11,500 ₪, ובהמשך השכר עולה לרמה של כ-15,000 ₪ בחודש ואף למעלה מזה.