חשמלאי מוסמך או הנדסאי חשמל

ישראלים רבים מעוניינים ללמוד את תחום החשמל בגלל הביקוש הרב לבוגרי מסלולי הלימוד, בשל האפשרות לעבוד כשכירים או כעצמאים, ובגלל עניין ורצון להתמקצע בתחום הנחשב ליציב מבחינה תעסוקתית. כאשר מתחילים לבדוק אלו מסלולי לימוד קיימים בתחום החשמל, מגלים שלל מושגים חדשים ומגוון רחב של סוגי רישיונות, לכן הבחירה עשויה להיות מעט מבלבלת.
באופן כללי, רבים הצעירים המתמקדים בלימודי חשמלאי מוסמך או בלימודי הנדסאי חשמל, לכן חשוב להבין מהם ההבדלים בין שני סוגי הרישיונות, וכך יהיה קל יותר להחליט מה ללמוד. מי שמעוניין לעבוד במגזר הפרטי ולהציע עבודות הקשורות לחשמל הביתי, יכול להסתפק ברישיון לחשמלאי מוסמך. מי שיש לו שאיפות להתקדם בקריירה בתחום החשמל לתפקידי ניהול ולקבל הסמכה המאפשרת לו לתכנן מערכות ומתקני חשמל במתח נמוך ועד לעוצמת זרם של 630X3 אמפר – חייב ללמוד במסלול הנדסאים.

סוגי רישיונות לחשמלאים במדינת ישראל

תקנות החשמל, התשמ”ה-1985 מגדירות וקובעות את סוגי רישיונות החשמל השונים. התקנות מגדירות גם את התנאים הנדרשים לקבלת הרישיון. כמו כן, בתקנות החשמל נקבעו הסמכויות של כל אחד מסוגי הרישיון. דרגת ההסמכה וסוג הרישיון נקבעים לפי מסלול הלימודים ובהתאם לניסיון המעשי של החשמלאי.

על פי תקנות החשמל קיימים שבעה סוגי רישיונות המאפשרים לאדם לעסוק ולבצע עבודות חשמל:

  • חשמלאי עוזר
  • חשמלאי מעשי
  • חשמלאי מוסמך
  • חשמלאי ראשי
  • חשמלאי טכנאי
  • חשמלאי הנדסאי
  • מהנדס חשמל

חשוב לציין כי רמת הרישיון של חשמלאי מציינת את תחומי האחריות והסמכויות של החשמלאי. הכלל הוא כי רמת רישיון גבוהה מעניקה לחשמלאי יכולת לבצע עבודות חשמל במתקנים עם מתח גבוה יותר. חשמלאי מוסמך רשאי על פי התקנות לתכנן ולבצע עבודות חשמל עד למתח של 80X3 אמפר, כלומר – הוא רשאי לבצע את רוב עבודות החשמל בבתים פרטיים. כמו כן הוא רשאי לבצע עבודות חשמל תלת פאזי, אך הוא אינו רשאי לתכנן ולערוך תכניות לעבודות חשמל במתקנים עם מתח גבוה מ-80X3 אמפר.

הסמכה לחשמלאי הנדסאי

דיפלומת הנדסאי חשמל מוענקת לבוגרי מסלול הלימודים שעמדו בכל החובות והדרישות במסגרת הלימודים. בוגרי המגמה זכאים לרישום בפנקס כחשמלאי מוסמך, ולאחר שהם רוכשים ניסיון מעשי במשך שנה הם מקבלים שדרוג אוטומטי של הרישיון לדרגת רישיון חשמלאי ראשי. לאחר שנתיים של ניסיון מעשי הם זכאים לרישום כחשמלאי הנדסאי.
על פי תקנות החשמל, להנדסאי מותר לבצע עבודות חשמל שונות במתקני חשמל עם מתח נמוך, עד לעוצמה של 630X3 אמפר. ההנדסאי רשאי לבצע עבודות חשמל מסוימות גם במתקנים עם עוצמת זרם גבוהה יותר, תחת פיקוח של מהנדס חשמל מוסמך, אך ההנדסאי אינו רשאי לערוך ולתכנן את תכניות החשמל למתקנים עם עוצמת זרם גבוהה מ-630X3 אמפר.

הלימודים למגמת הנדסאי חשמל

לימודי הנדסאי חשמל נמשכים שנתיים במסלול יום, ושלוש שנים במסלול ערב (עובדים). תכנית הלימודים כוללת נושאי לימוד כגון: תורת החשמל, מערכות ספרתיות, אלקטרוניקה תקבילית, מערכות בקרה, בקרת הספק בתעשייה, מתקני חשמל, מכונות חשמל, הינע חשמלי, אנרגיות מתחדשות ועוד.

מהם היתרונות בלימודי הנדסאי חשמל?

אם אתם מתלבטים – עדיף לכם להתמקד בלימודי הנדסאי, למרות שהם ארוכים ומאתגרים יותר. יש ביקוש גבוה להנדסאים מוסמכים בתחום החשמל, הבוגרים זוכים לדרגת חשמלאי מוסמך מיד בסיום הלימודים, ולאחר כשנה בלבד הם מקבלים שדרוג אוטומטי לדרגת חשמלאי ראשי. הלימודים מקנים ידע מעמיק ומקיף במגוון נושאים וקיימות שפע אפשרויות תעסוקה לבוגרי המגמה.

טופס צד

טופס צד

מלא פרטייך ויועץ לימודים יחזור אלייך בהקדם

שינוי גודל גופנים
ניגודיות