לימודי הנדסה אזרחית

הנדסה אזרחית מהווה תחום רחב ומגוון בעולם ההנדסה, ומהנדסים אזרחיים עוסקים בתכנון פיתוח, יישום ותפעול של תשתיות אזרחיות שונות. תחומי המשנה המרכזיים בענף ההנדסה האזרחית כוללים בין היתר הנדסת מבנים, ניהול בנייה, הנדסה גיאוטכנית, הנדסת תחבורה, הנדסת משאבי מים וסביבה ועוד.

יש ביקוש רב למסלול לימודי הנדסה אזרחית לתואר הנדסאי, זהו מסלול לימודים קצר וממוקד יותר בהשוואה ללימודי הנדסה אזרחית לתואר ראשון, ובוגרי התוכנית זוכים למגוון אפשרויות תעסוקה באחד מענפי התעשייה היציבים והחשובים ביותר לכלכלה ולמשק הישראלי. למעשה, תוך שנתיים בלבד ניתן לסיים את הלימודים ולצאת לשוק העבודה, ויש שתי התמחויות עיקריות לבחירה – ניהול הבנייה או תכנון מבנים. אם בוחרים בהתמחות לתכנון מבנים יש ללמוד סמסטר נוסף במסלול יום או שני סמסטרים במסלול ערב כדי לקבל את התעודה המאפשרת לעסוק בתכנון מבנים (כולל זכות חתימה) עד לגובה של 4 קומות.

מסלול חדשני המשלב לימודי הנדסאי בניין (ניהול הבניה)  + הסמכה למנהל עבודה, מאפשר קיצור משך ההסמכה למנהל עבודה במסלול כולל של שנתיים לימודים וחצי שנה סטאז.

מה לומדים?

באופן כללי יש שני מסלולי לימוד להכשרת הנדסאי בניין (הנדסה אזרחית):

תואר הנדסאי בניין – תוכנית הלימודים מכשירה את הסטודנטים באחד מתוך שני מסלולי התמחות: התמחות בניהול בנייה או התמחות בתכנון מבנים. מסלול תכנון מבנים מאפשר לבוגרים לקבל זכות חתימה על קונסטרוקציה להקמת מבנה פשוט כפי הגדרתו בחוק, אך יש לעמוד בתנאי הקבלה ובמסלול זה לומדים סמסטר אחד או שניים נוספים.

תואר הנדסי בניין + תואר ראשון רב תחומי  – מכיל תוכנית לימודים ייחודית מסוגה המאפשרת התמחות במספר מחלקות כגון כלכלה, משאבי אנוש, קיימות ועוד. המסלול המשולב מאפשר  לסטודנטים לרכוש שני תארים יוקרתיים ומבוקשים תוך שלוש שנות לימוד בלבד. השילוב בין התואר הטכנולוגי והתואר האקדמי הרב תחומי מאפשר לבוגרים שלל אפשרויות תעסוקה, לרבות ניהול פרויקטים בענף הבנייה.

תוכנית הלימודים מעניינת וכוללת קורסים בנושאים כמו שרטוט טכני, שרטוט אדריכלי, תורת הבנייה, חומרים, חישוב סטטי, תכנון הנדסי, קונסטרוקציות ועוד.

מהם תנאי הקבלה?

תנאי הקבלה ללימודי הנדסאי בניין הינם אחד מהתנאים הבאים:

  • זכאות לתעודת בגרות מלאה (ישראלית).
  • זכאות לתעודת בגרות חלקית, עם ציון 55 לפחות במתמטיקה ובאנגלית ברמה של 3 יחידות לימוד לפחות וציון עובר במקצועות העברית.
  • תעודת סיום מטעם המכינה הטכנולוגית.
  • תעודת סיום במכינה קדם אקדמית.
  • תעודת טכנאי מוסמך או תואר ראשון מוכר על ידי המל"ג.

תנאי הקבלה למועמדים מעל גיל 35 נוחים יותר, ואפשר להתקבל ללימודים על סמך תעודת השכלה של 12 שנות לימוד בלבד. במסגרת הלימודים יש לבחור באחת מתוך שתי התמחויות והאפשרויות הן התמחות בניהול בנייה והתמחות בתכנון מבנים. בתוך כך חשוב לציין כי יש אפשרויות להמשך הלימודים, לדוגמה השלמה לתואר מהנדס בניין או הסמכה למנהלי עבודה. ההתמחות הנוספת של תכנון מבנים  מחייבת ללמוד סמסטר אחד או שניים נוספים, ובמסגרת ההתמחות לומדים את תוכנת REVIT , על מודול BIM .

מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי המסלול?

אפשרויות התעסוקה לבוגרי הנדסאים תלויה גם בהתמחות שהם השלימו. בוגרי המסלול יכולים לעבוד בתפקידים כגון:

  • ניהול וביצוע עבודות קבלניות.
  • ניהול תהליכי אישור ורישוי מבנים.
  • ניהול פרויקטים בענף הבנייה.
  • ניהול אתרי בנייה.
  • תכנון הנדסי של מבנים עד לגובה של 4 קומות.
  • קונסטרוקטור עצמאי
  • עוזר מנהל עבודה
  • עוזר בטיחות
  • מנהל עבודה

מה השכר הממוצע של הנדסאי בניין?

רבים מהישראלים מעוניינים להירשם ללימודי הנדסה אזרחית בגלל אפשרויות התעסוקה בסיום הלימודים ומסיבות נוספות כמו יציבות בעבודה, עניין ואתגר מקצועי, שיקולי קריירה וכו'. טווח השכר של הנדסאי בניין (נכון לשנת 2023) מוצג בטבלה הבאה:

ניסיון טווח שכר חודשי
3-1 שנות ניסיון 8,500 ₪ – 11,000 ₪
עם הסמכת מנהל עבודה 11,000+
מעל 3 שנים 11,000 ₪ – 14,000 ש"ח
טופס צד

טופס צד

מלא פרטייך ויועץ לימודים יחזור אלייך בהקדם

שינוי גודל גופנים
ניגודיות