ענף הרכב עבר שינויים רבים ומשמעותיים בעשור האחרון וכיום יש דגמים חדשים ומתקדמים טכנולוגית המצוידים במערכות חדשניות ומשוכללות יותר. בענף הרכב יש ביקוש גבוה להנדסאים בגלל הידע העדכני והמיומנויות שלהם להתמודד עם המערכות הטכנולוגיות המתקדמות אשר מותקנות ברכבים החדישים, כולל רכבים חשמליים והיברידיים.
בתעשיית הרכב המודרנית החלו לייצר כלי רכב עמוסים במערכות ממוחשבות מורכבות, אלו רכבים מתקדמים המחייבים טיפול אך ורק על ידי אנשי מקצוע מיומנים. לכן, כאשר שואלים מה עושה הנדסאי רכב ביום יום, כדאי לדעת כי העבודה של ההנדסאי המיומן מזכירה עבודה בתעשייה עתירת הידע מאחר שעליו לזהות, לנטר ולאבחן תקלות במערכות הרכב השונות, לפתור בעיות במערכות הרכב, לטפל במערכות המתקדמות ולקדם חשיבה טכנולוגית וטכנית במקום עבודתו.
איך נראה יום בחייו של הנדסאי רכב?
כדאי לדעת כי הנדסאי רכב הוא איש מקצוע מיומן בעל רקע, יכולות והבנה בתחומים כמו הנדסת מכונות, תורת הרכב, מערכות חשמל ולאלקטרוניקה, תכנון מכאני, חוזק חומרים, דיאגנוסטיקה ממוחשבת, מערכות בקרת אקלים ומיזוג אוויר, תוכנת ויישומי מחשב וכיוצא בזה. ההנדסאי רוכש ידע מעמיק ומקיף במערכות הרכבים ההיברידיים והחשמליים, ובהתאם להכשרה המקצועית שלו הוא יודע כיצד לאתר ולפתור תקלות במערכות הרכב השונות, לתכנן, לארגן ולנהל מוסכים מתקדמים, לתפעל במקצועיות מתקני הרמה וציוד משוכלל במוסכי השירות ועוד.
לכן, אם חשבתם שהעבודה של הנדסאי מכונות – רכב כרוכה בשמן, גריז ולכלוך מכף רגל ועד ראש, בפועל מדובר בסביבת עבודה מודרנית וחדשנית עם ציוד טכנולוגי מתקדם, כלי דיאגנוסטיקה ממוחשבים ועבודה במוסכים מודרניים המטפלים ברכבים החדישים והאיכותיים ביותר.
מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי מסלול הלימודים?
ענף הרכב בישראל נחשב לענף יציב יחסית למרות הטלטלות ששוק הרכב הגלובלי חווה מאז משבר הקורונה ולאחריו משבר השבבים. הענף מגלגל מיליארדי שקלים בשנה ויש בו שחקנים רבים כמו יבואני הרכב הרשמיים, יבואני רכב חלופי, מגרשים וסוחרי רכב, חברות ליסינג, חברות להשכרת רכב, מוסכים (מורשים ופרטיים) ועוד.
בשנתיים האחרונות השוק משתנה עקב הגעתם של הרכבים החשמליים מסין, ויש צמיחה של מאות אחוזים במסירת רכבים חשמליים לצרכנים הישראלים. בגלל המערכות הממוחשבות המתקדמות שיש ברכבים המודרניים החל ביקוש רב לאנשי מקצוע מיומנים כמו מהנדס רכב, מהנדס מכונות ובעיקר להנדסאים בעלי ידע עדכני וניסיון מעשי. אפשרויות התעסוקה להנדסאי רכב הן רבות ומגוונות, בין היתר ניתן לעבוד כהנדסאי מכונאי במרכזי השירות, מנהל מוסך (דורש הכשרה מקצועית נוספת), מנהל מחלקת שירות וחלפים, קצין רכב, מנהל מחלקת מכירות רכבים, שמאי רכב (מחייב השכלה ייעודית נוספת), מנהל מחלקת דיאגנוסטיקה, מנהל הדרכות בתחום הרכב ומחלקות פיתוח בתחום התחבורה ועוד.
כמה מרוויח הנדסאי רכב?
לאחר שהבנו מה עושה הנדסאי רכב במסגרת עבודתו השוטפת, כדאי לדעת מה טווח השכר הצפוי לבוגרי מסלול הלימודים. הטבלה הבאה מציגה את השכר הממוצע לפי ניסיון:
תפקיד | 5-0 שנות ניסיון | מעל 5 שנות ניסיון |
הנדסאי מכונאי | 9,000 ₪ – 11,000 ש"ח | 11,000 ₪ – 14,000 ₪ |
דיאגנוסטיקה | 9,000 ₪ – 11,000 ש"ח | 12,000 ₪ – 15,000 ₪ |
מנהל מוסך | 13,000 ₪ – 15,000 ש"ח | 15,000 ₪ – 20,000 ₪ |
קצין רכב | 11,000 ₪ – 14,000 ש"ח | 14,000 ₪ – 18,000 ₪ |
מה לומדים?
כדי להשתלב בתפקידים מעניינים ומתגמלים בענף הרכב כדאי להירשם ללימודי הנדסאי רכב. הלימודים נמשכים שנתיים במסלול יום ובמסלול ערב 3 שנים , והסטודנטים נדרשים ללמוד קורסי יסוד כמו מתמטיקה, אנגלית טכנית ויסודות החשמל והאלקטרוניקה, מקצועות תשתית כמו מערכות הידראוליות, מערכות חשמל ואלקטרוניקה ברכבים, תורת המנוע ותרמודינמיקה, מקצועות התמחות כמו רכב חשמלי והיברידי, בקרת אקלים, דיאגנוסטיקה ממוחשבת וקורסים לניהול מוסך.