
תעשיית הרכב בישראל עומדת בפני שינויים רבים, בין היתר בגלל מהפכת הרכבים החשמליים שהחלה לפני כשני עשורים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי למרות שכלי הרכב החשמליים הפכו למראה שכיח על כבישי המדינה, השיעור שלהם מסך כלי הרכב הנעים על כבישי הארץ עדיין נמוך, ובימים אלה המדינה משקיעה משאבים רבים לצורך היערכות לקראת מהפכת הרכב האוטונומי והרכבים החשמליים.
חשוב לציין כי כלי הרכב הפרטיים אינם עומדים להיעלם מכבישי המדינה והצפי הוא שהביקוש לרכב פרטי ימשיך לעלות בשנים הבאות, לכן אנו צפויים לראות שינויים מהותיים בתעשיית ובשוק הרכב בישראל, בין היתר גם בתחום התחבורה הציבורית. כדי לקחת חלק פעיל וחיוני בשינויים הצפויים בעתיד תעשיית הרכב בישראל כדאי גם לך ללמוד הנדסאי רכב, וכבוגר המחלקה תוכל לעבוד בתפקידי מפתח בחברות מובילות בשוק הרכב המקומי.
עתיד תעשיית הרכב בישראל צפוי להשתנות בעקבות החידושים הטכנולוגיים בתחום כלי הרכב החשמליים ובתחום הרכבים האוטונומיים, וכבר היום ניתן לראות שינויים רבים ביכולות ההטענה, טווח הנסיעה וייצור סוללות חשמל.
בשנת 2016 עמד מספר כלי הרכב החשמליים על 4%, ולפי נתוני הלמ"ס בחודש פברואר 2024 עמד מספרם של כלי הרכב החשמליים הפרטיים על 18.6%, מתוך סך הרכבים הפרטיים שעלו לכביש בשנה זו. לפי התחזית של משרד האנרגיה עולה כי היקף מכירת הרכבים החשמליים יגיע ליותר מ-70,000 כלי רכב בשנה, וזאת למרות העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי. גם הביקוש לחשמל צפוי לעלות בצורה דרסטית, לכן המדינה החלה להיערך להגדלת עמדות הטעינה הציבורית באופן ניכר, ובנוסף גם בתחבורה הציבורית קולטים יותר ויותר אוטובוסים ומיניבוסים חשמליים.
השינויים הטכנולוגיים והיקפי המכירות ההולכים וגדלים של כלי רכב חשמליים והיברידיים, כל אלו ועוד מחייבים את יבואני וחברות הרכב להיערך לקראת המהפכה בתעשיית הרכב. חברות הרכב נדרשות להיערך מבחינת מרכזי השירות בגלל המעבר לרכב חשמלי, והן מגייסות אנשי מקצוע מיומנים כמו הנדסאי רכב המתמחים במערכות הידראוליות ופניאומטיות, במערכות חשמל ואלקטרוניקה מתקדמות בכלי הרכב ובתחזוקה ובטיפול ברכבים חשמליים והיברידיים.
איגוד יבואני הרכב פרסם לאחרונה תחזית לשנת 2030 בנושא שוק הרכב בישראל, ולדברי הארגון השינויים הטכנולוגיים בתעשיית הרכב העולמית ישפיעו וישנו את התחבורה בישראל, אך פתרונות התחבורה הציבורית לא יחליפו את הצורך ברכבים פרטיים, ולמעשה בעשור הקרוב צפויים לנוע על כבישי הארץ יותר מ-5 מיליון כלי רכב, בין היתר בגלל הגידול הדמוגרפי הטבעי.
עד לא מזמן, רכישת רכב חדש נעשתה באמצעות תהליך מתיש הכולל סיור בין סוכנויות הרכב, תיאום נסיעת מבחן, ניהול משא ומתן עם אנשי המכירות, גיוס מימון והגעה פיזית ליבואן כדי לאסוף את הרכב החדש. טסלה שינתה את כללי המשחק והביאה למהפכה של ממש ברכישת רכבים חדשים באינטרנט, וחלק מיבואני הרכב החלו לאמץ גישה זו וכיום ניתן לרכוש מגוון רכבים חדשים במודל הרכישה הישירה ללקוח, ללא ביקור בסוכנויות הרכב.
השינויים הטכנולוגיים וההתפתחויות המהירות בתעשיית הרכב העולמית יוצרים ביקוש רב לאנשי מקצוע מיומנים ובעלי ידע, ניסיון וכלים להתמודד עם הרכבים החדשים המצוידים בשלל מערכות טכנולוגיות מתקדמות. ענף הרכב ידוע כענף טכנולוגי המתפתח בקצב מואץ, לכן יש ביקוש גבוה לבוגרי הנדסאי רכב מאחר שהבוגרים בעלי ידע והתמחות בדיאגנוסטיקה ובניתוח מערכות מתקדמות המותקנות ברכבים, במיוחד ברכבים חשמליים והיברידיים.
הנדסאי רכב יכול להשתלב תוך זמן קצר בתעשיית הרכב המקומית בתפקידי מפתח שונים כמו ניהול מוסך, ניהול מרכזי שירות ומכירת רכבים, ניהול ציי רכב, דיאגנוסטיקאי, מכונאות רכב ועוד.