המחלקה לעיצוב תעשייתי באריאל מרעננת את תכנית הלימודים, כך שתהיה ממוקדת וייחודית. המטרה: הכשרת הסטודנטים לסטארטאפיסטים!
החלום להקים סטארט-אפ מקונן אצל לא מעט צעירים שמתלבטים היכן ללמוד כדי להתחיל את הקריירה שלהם ולהגשים את החלום. החלום מאוד ברור, אבל הפרקטיקה – איך להגיע לשם – קצת פחות. אלו כלים נדרשים בכדי להצליח, מאלו טעויות יש להיזהר, ואיך הופכים רעיון למוצר? בכדי לענות על השאלות הללו ולספק את הידע הנדרש, הוקמה במחלקה לעיצוב תעשייתי תכנית לימודים ייחודית, שמטרתה להכשיר את המשתתפים להקמת מיזם סטארט-אפ משלהם.
התכנית הייחודית מקנה לסטודנטים סט כלים יישומים וחוויה עוצמתית. בוגריה יוכלו לממש את הידע שלהם כבר בפרויקט הגמר. התכנית
למעשה נותנת מענה לסטודנט שכן היא תעניק ללומדים לא רק תאוריה, אלא פרקטיקה ממשית שתכין אותו לחיים האמיתיים. בתכנית ילמדו הסטודנטים את כל העקרונות והמושגים הנדרשים בכדי לעבוד ולהצליח בתעשייה.
חולקים את הידע עם הסטודנטים
מנחה התכנית הוא היזם ליאור כהן, פעיל ותיק בתחום הסטארט-אפים וההייטק, ומייסד חברת WWM Ventures, שמלווה יזמים משלב הרעיון ועד הקמת החברה. הארגון עבד עד כה עם מאות יזמים וחברות, עזר להם להפוך לחברות בינלאומיות, והמשיך ללוות אותם גם לאחר מכן בבניית תכניות עסקיות, גיוס כספים, חדירה לשווקים ועוד.
כהן מרצה בתחומים הרלוונטיים במוסדות שונים, והוא חבר בדירקטוריון יועצים של חברות טכנולוגיות. בעברו מילא תפקידים בכירים ברמת מנכ"ל וסמנכ"ל בשוק הטכנולוגי, מתוכם כעשור בפעילות אינטנסיבית מול הסיליקון ואלי. לצדו, קולגות מהתחום יגיעו כדי לחלוק מהידע שצברו לסטודנטים בתוכנית.
איך מוציאים רעיון לפועל? הקורס שיילמד אתכם לגייס כסף לפרויקטים
מי מאתנו לא חשב אי פעם על רעיון מבריק והיה בטוח שהוא עלה על פטנט שיכול לגלגל מיליוני שקלים, אבל בסופו של דבר הרעיון נשכח והחיים המשיכו כסדרם? לעתים, גם שכשיש רעיון שבוער בנו, רבים מאתנו מתקשים להוציא אותו לפועל בגלל קשיים כלכליים. אבל האמת היא, שזה לא חייב להיות כך. המחלקה לעיצוב תעשייתי החליטה לפתוח קורס חדש וייחודי שבו ילמדו סטודנטים כיצד לגייס כסף לפרויקטים שלהם, בשיתוף פעולה עם Headstart – פלטפורמת מימון ההמונים הגדולה בישראל. "בהחלט יכול להיות שבמסגרת הקורס המשותף, יפתחו ויעצבו הסטודנטים מוצר מנצח שיימכר בכל העולם", אומר מיכאל שוסטרמן, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי במכללה. "זו למעשה המטרה, להצליח לגייס את הסכום הדרוש להמשך היתכנות המוצר, זו התחלה נהדרת לכל מעצב בתחילת דרכו והשמיים הם הגבול".
הרעיון לפיתוח הקורס החדשני עלה במוחו של שוסטרמן: "גיליתי שיש פער שלא מובן לי כמעצב. פלטפורמה של מימון המונים מתאימה מאוד לעולם העיצוב התעשייתי ומוצרי הצריכה, אבל היום רוב הגיוסים באתרים הגדולים הם לספרים, הצגות, אלבומים וסרטים. זה מוזר שזה עדיין כמעט ולא קיים בישראל", מסביר שוסטרמן, ומוסיף: "כשמעצב או יזם עם רעיון מגיע לפיתוח של מחקר, היתכנות ראשונית ודגם וקהל יעד ברור, יש לו את כל ההכנה והבסיס, אבל אין לו את המימון כדי לקדם את זה לייצור המוני ושיווק ראוי. כאן בדיוק נכנס הרעיון שלנו".
שוסטרמן רואה בשיטת מימון ההמונים תהליך שמשתלב בעולם העיצוב התעשייתי. "אתה, כמעצב או כיזם, מציג את הרעיון שלך ואומר: 'יש דגם, יש מחקר, יש פיתוח, בדקתי את הצורך במוצר, מצאתי פתרון, עכשיו תעזרו לי לגייס כסף כדי שאוכל להוציא אותו לעולם'", הוא מתאר. הוא רואה בקורס יתרונות לשני הצדדים, "זה מצב של win-win היוזמה הזו חסרה באתרים הללו, ולנו יש סטודנטים טובים עם המון רעיונות. זה חיבור כל כך טבעי, שזה חייב היה לקרות".
חיבור בין האקדמיה למקצוע ממשי
הקורס נבנה באופן מדורג לאורך סמסטר, כאשר הסטודנטים מתחילים בפיתוח הרעיון, ומסיימים בהשקת קמפיין גיוס ייחודי. "נחלק את הסטודנטים לצוותים, וניתן להם מגוון רעיונות ופלטפורמות שמתוכם הם יוכלו לבחור", מסביר שוסטרמן. "נלווה אותם במשך הסמסטר, וניתן להם את כל הכלים והמעטפת בכדי שיצליחו".
בצילום: בוגרת המחלקה ליטל אלבלדס ומוצר שפיתחה ומיוצר על ידי חברת Peleg Design