לימודי הנדסאי ביוטכנולוגיה

רקע

מתוך תפיסה מקצועית נדרשת בשוק התעסוקה, נפתח מסלול הנדסאי ביוטכנולוגיה להכשרת איש מקצוע לנושא מעבדנות רפואית בעל השכלה לתחומי הרפואה והתרופות, כימיה מוגברת וכלי אנליזה ומכשור מתקדם. תכנית הלימודים הינה אטרקטיבית ומורחבת, ומותאמת לנדרש בשוק התעסוקה. המסלול הוא ייחודי להנדסאים באריאל, מתוך פעילות לצד אוניברסיטה אשר חרטה על דגלה את הקמת הנדסאים באריאל ללימודי הרפואה הבא בישראל!

גילוי היכולות העצומות של ההנדסה הגנטית, ושילובה בטכנולוגיות מודרניות הביאו לפריחת התעשיות הביוטכנולוגיות, אשר מהוות כיום את אחד מאבני היסוד לכלכלה המודרנית. על מנת להשתלב בתעשיות אלו נעשה שימוש בשיטות ביוטכנולוגיות חדישות בתחומים שונים כגון: רפואה – פיתוח תרופות מדור חדש; חקלאות – פיתוח זנים חדשים, עמידות, הדברה ביולוגית, תרביות רקמה צמחית; תעשיית המזון – פיתוח מוצרים חדשים ושונים בטכנולוגיה של המזון והנדסת מזון; הנדסת סביבה – שימוש במיקרואורגניזמים לטיהור מים ושפכים.

על מסלול לימודי הנדסאי ביוטכנולוגיה

לצד הקניית ידע זה לסטודנט, מעמיד הנדסאים באריאל את יכולותיו בלימוד קורסים מתחום הידע הרפואי ככימיה תרופתית, חומרי רפואה, פרמקולוגיה, לצד שיטות מעבדה מתקדמות ומכשור מתקדם, זאת על מנת להפוך את הסטודנט כבעל יכולת שילוב מהירה בשוק העבודה- לצד המשך לימודים במערך האקדמי.

כיום בתעשייה נדרש כוח אדם מקצועי ומיומן המעודכן בתחומי דעת שונים, ומאפשר את הפיקוח, הבקרה או התפעול של כלל המערכות הנושקות לתהליכים ביולוגיים אלו.
למבקשים להשתלב בנושאים אלו ברמה אקדמית, מומלץ להתחיל ממסלול זה, על מנת לקבל ידע נרחב ויסודי בתחום, המקל בהבנת תחומי הפרמקולוגיה, המעבדנות, ותחומי הביוטכנולוגיה השונים.

לאור דרישות המשק, וכדי להעניק לבוגרינו יתרון תעסוקתי, הסטודנטים במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה בהנדסאים באריאל מתמחים בקורס מתקדם בתפעול HPLC, לצד ניסיון בניטור מחקרים קליניים.

משך זמן הלימודים

מסלול יום

2 שנים / 4 סמסטרים
שנתיים (4 סמסטרים), ארבעה ימי לימוד בשבוע

אפשרויות תעסוקה

  • מגוון תפקידים בתעשיות ייצור שונות כתעשיית המזון, פרפומריה
  • מגוון תפקידים בתעשיות הכימיות, הפארמה והדיאגנוסטיקה
  • פיקוח ובקרת איכות מחקר
  • מעבדנות במעבדות פיתוח ומחקר שונות
  • בקרת תהליכים
  • ניהול וניטור מחקרים קליניים
  • שיווק ומכירות בתחום התרופות

תכנית לימודים על קצה המזלג

מתמטיקה וסטטיסטיקה

דרכי הוראה: הרצאה ותרגול

אנגלית עיונית וטכנית

יישומי מחשב

פיזיקה

כימיה כללית, פיסיקלית ואורגנית

דרכי הוראה:הרצאה ותרגול

מבוא לכימיה
מבנה האטום מערכה מחזורית
קשר כימי
סטויכיומטריה
נוזלים
תמיסות
גזים
שווי משקל
חומצות ובסיסים
חומרים קשי- תמס
חימצון, חיזור ואלקטרוכימיה
קומפלקסומטריה
אנליזה גרווימטרית
כימיה גרעינית

ניסויים בכימיה כללית-נושאי המעבדה:
ארגנטימטריה
יודומטריה
קומפלקסומטריה
גרווימטריה

מיקרוביולוגיה כללית ותעשייתית

דרכי הוראה: הרצאה

מבוא למיקרוביולוגיה
מבנה תא החיידק: ממברנה: מבנה ותפקוד
הדופן: חיידקים גרם חיוביים וגרם שליליים
הפפטידוגליקן: מבנה וביוסינתזה
ממברנה חיצונית בגרם "-":מבנה ותפקוד
הקפסולה. שעריות. שוטון
תגובות טקטיות
אברונים תוך תאיים. חומרי תשמורת.
שיטות במיקרוביולוגיה
גידול מיקרוביאלי
מבנה הגרעין ותהליך השכפול.
מחזור התא הפרוקריוטי
נביגה
מיקרואורגניזמים כגורמים גיאוכימיים
תועלת ונזק של מיקרואורגניזמים
חומרים אנטיבקטריאליים
נשימה ותסיסה
וירוסים : גילוי, מבנה , מיון ותהליכי שכפול
וירוסים בקטריאליים
ליזוגניות
RNA פאג'ים, וירוסים אנימליים, רטרווירוסים
רקומבינציה : טרנספורמציה, טרנסדוקציה
קוניוגציה, פלסמידים ואפיסומים

ביולוגיה של התא

פיזיולוגיה ואנטומיה של האדם

גנטיקה

דרכי הוראה: הרצאה

מבוא

אילנות משפחה

קביעת המין ותאחיזה למין

הורשת מספר גנים

אחיזה, רקומבינציה ומיפוי גנטי

אינטראקציה בין גנים ובין גן-סביבה

תורשה כמותית

תורשה ציטופלסמית

מוטציות כרומוזומליות

גנטיקה של אוכלוסיות

מאגרי מידע וכתיבה מדעית

טכנולוגיה וביוטכנולוגיה של המזון

דרכי הוראה: הרצאה

מפעל מזון

דרישות ממוצר מזון

תקנים ויצור מזון איכותי

אריזות מזון

גורמי קלקול בתעשיית המזון

תהליכי ייצור בתעשיית המזון

תהליכי שימור בתעשיית המזון

תהליכי יצור של מוצרי מזון ספציפיים

ביוכימיה, סוכרים, חלבונים

דרכי הוראה: הרצאה

עקרונות הביוכימיה.

תפקיד המים לקיום   החיים.

חומצות האמיניות

פפטידים

חלבונים

אנזימים

סוכרים

לפידים

מסלולים מטבוליים

נושאי המעבדה:

חלבונים, סוכרים וליפידים

אנזימים ומטבוליזם.

ביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית

הנדסה כימית

דרכי הוראה: הרצאה

מבוא להנדסה כימית

חישובי זרימה

מעבר חום

זיקוק

ספיגה ומיצוי

הלחה

ייבוש

סינון

הפרדת חלקיקים לפי גודל

גריסה וטחינה

מסועים

אימונולוגיה ודיאגנוסטיקה בשיטות אמוניות

דרכי הוראה: הרצאה

אימונולוגיה-

מבוא: המערכת החיסונית הטבעית והנרכשת.

המערכת החיסונית הטיבעית:

התאים והרקמות של התגובה החיסונית

המערכת החיסונית הנרכשת

הנוגדנים מיבנה וגנטיקה

ההתמינות וההתפתחות של תאי B

הקבוצות השונות של הנוגדנים ותפקידן

האנטיגנים: סוגים, אינטראקציה עם אתר הקישור של הנוגדן,

הרצפטור של תאי T וזיהוי האנטיגן ע"י תאי T

האתר המרכזי לזיהוי רקמות MHC

תת אוכלוסיות של תאי עזר CD4 T helper והציטוקינים

התגובה החיסונית התאית

תגובה חיסונית בהיעדר זיהום בפתוגנים

דיאגנוסטיקה-

הטכנולוגיה של יצור נוגדנים חד שבטיים

מכשור לשימוש בדיאגנוסטיקה

שיטות אימוניות המבוססות על השקעה

שיטות אימוניות המבוססות על חלקיקים

שיטות אימוניות אנזימתיות

שיטות אימוניות רדיואקטיביות

שימוש בחומרים פלורוסנטיים לאנליזה

שיטות לאנליזה של חומרים מסיסים

שיטות לאנליזה של תאים: מיקרוסקופיה

 

 

ביוטכנולוגיה בחקלאות

דרכי הוראה: הרצאה

מבוא – סקירה היסטורית

התפתחות הידע שהוביל לביוטכנולוגיה

יצירת צמחים טרנסגנים

יצירת בע"ח טרנסגנים

השבחת גידולים חקלאיים בישראל

בידוד גנים

שיטות טיפוח מתקדמות בעזרת סמני DNA

חקלאות אורגנית

הזדקנות צמחים

מיחזור פסולת חקלאית

פטריות מאכל

הדברה ביולוגית

הנדסה ביוטכנולוגית

דרכי הוראה: הרצאה

מבוא

הגדרות וחוקי יסוד, חישובים בסיסיים ויחידות

חיקטים ורכיבי מצע

קיטיקה של גידול חיקטים כראקציית אוטו קטליטת

מערכת הייצור על בקרותיה

עיקור

תהליכים אירוביים

אנרגיית תחזוקה

תהליכים רציפים

 

שיטות הפרדה והשבה בביוטכנולוגיה

דרכי הוראה: הרצאה

מבוא לתהליכי הפרדה
הפרדות מוצק נוזל
שבירת תאים
שיטות לבידוד
תהליכי טיהור
עיבוד סופי
סיכום תהליכי ההפרדה

פורמולציה של תרופות

פרמקולוגיה

ניטור מחקרים קליניים - CRA

דרכי הוראה: הרצאה

הקדמה לניסויים קליניים
מושגים בניסויים קליניים
חלוקה של האחריות בניסוי קליני
GCP – GOOD CLINICAL PRACTICE – הליכים קליניים נאותים
ענייני בטיחות ודיווח
רשויות רגולציה
שלבים בבניית ניסוי קליני וניהולו
ניטור של ניסוי קליני
תקנות משרד הבריאות – הכרת הטפסים להגשה לניסויים בישראל
עבודת גמר – מבחן – הסבר והנחיה

שיטות מעבדה מתקדמות

כימיה כללית
כימיה אורגנית
מיקרוביולוגיה
ביוכימיה
ביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית
אימונולוגיה
הנדסה ביוטכנולוגית
שיטות הפרדה
טכנולוגיה של מזון
כימיה מכשירית
HPLC

מדוע באריאל?

סגל מיומן

לימודי הנדסאי ביוטכנולוגיה מועברים על-ידי סגל מיומן המגויס
להצלחת הסטודנטים. בזכות כך, למחלקה אחוזי
הצלחה גבוהים במבחני המכון הממשלתי
להכשרה בטכנולוגיה (מה"ט) ובזכאות לדיפלומה

התכנית הלאומית להכשרת הנדסאים ++ EXPERT

סטודנטים נבחרים במחלקה ללימודי הנדסאי ביוטכנולוגיה משתלבים בהתנסות מעשית בשכר בחברות מובילות תוך כדי הלימודים. באחריות המכללה למצוא מקום הכשרה לכל המתקבלים לתכנית

מקום ראשון בהישגי מה"ט

המחלקה ללימודי הנדסאי ביוטכנולוגיה נמצאת במקום הראשון בבחינות הארציות (מה"ט), ומכאן זכאים בוגרי המחלקה למסלול המשך מובנה לתואר האקדמי בביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת אריאל, המאפשר הכנה למסלול ללימודי רפואה (Pre-Med)

אילו תעודות מקבלים?

קורס ייצור חלקים

ניטור מחקרים קליניים CRA

מפעיל HPLC

תואר טכנולוגי

תואר טכנולוגי – הנדסאי ביוטכנולוגיה

הנדסה כימית – המשך ללימודי תואר ראשון בהנדסה והכרה בנק' זכות לבוגרי הנדסאי ביוטכנולוגיה.

”נחשבתי לליצן הכפר המדעי העולמי.
כל עולם המדע צחק עלי וכולם חשבו שאני מבזבזת את זמני.
הייתי בדיחת העולם“

פרופ' עדה יונת
ביוכימאית ישראלית, כלת פרס נובל לכימיה 2009

הבוגרים שלנו

הבוגרים הם כרטיס הביקור הטוב ביותר שלנו

אמירה מצרי בוגר המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה
אמירה מצרי בוגר המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה

אמירה מצרי

בוגר המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה

עובדת בבקרת איכות, GV Cosmetics. "אין שני למרצים של המחלקה. הם עוזרים מהלב לכל אחד. בזכותם סיימתי את הלימודים. בזכות הידע שאיתו הגעתי מהלימודים לתעשייה, התקדמתי מהר - מהכנת פורמולות עברתי לאישור חומרים תוך פרק זמן מאוד קצר"

שי חיימוב בוגר המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה
שי חיימוב בוגר המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה

שי חיימוב

בוגר המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה

קצין זיהוי, משטרת ישראל. "המרצים מעולים, הכינו אותנו היטב לבחינות החיצוניות, היו קשובים אלינו ורצו מאוד בהצלחתנו. היום אני מעוניין לקלוט לעבודה את הבוגרים הטריים. הרי עברתי מסלול דומה, ואני יודע שהם יודעים בדיוק את המידע המקצועי הנדרש בעבודה"

קרן חמישה בוגרת המחלקה להנדסת כימיה תרופתית
קרן חמישה בוגרת המחלקה להנדסת כימיה תרופתית

קרן חמישה

בוגרת המחלקה להנדסת כימיה תרופתית

רופאה. "לא למדתי בתיכון, ואת הכלים רכשתי במהלך לימודיי בהנדסאים באריאל. זכיתי ליחס אישי מן המרצים. הם האמינו ביכולותיי, וגם התעניינו מה אני רוצה לעשות 'כשאהיה גדולה'. בזכותם העזתי לומר מהו החלום שלי - וגם לממש אותו!"

גיתית חובב בוגרת המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה
גיתית חובב בוגרת המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה

גיתית חובב

בוגרת המחלקה להנדסת ביוטכנלוגיה

עובדת בחברת אינטל, קריית גת. "הלמידה בסביבה אוניברסיטאית מספקת מתקנים מתקדמים לצורך רכישת ידע מעשי נרחב. היתרון שלי על פני בוגרים ממוסדות אחרים הוא הידע המעשי שרכשתי ובזכותו התמודדתי בהצלחה עם שאלות מקצועיות בריאיונות עבודה"          

פנו אלינו לקבלת מידע על לימודים והרשמה

טופס תחתון - עמוד הבית (טופס קבלת מידע) - שכפול

לתהליך הרשמה מהיר יותר

טופס צד - שכפול

מלא פרטייך ויועץ לימודים יחזור אלייך בהקדם

שינוי גודל גופנים
ניגודיות