מה זה עיצוב תעשייתי?

תחום העיצוב התעשייתי החל להתפתח כמקצוע במקביל למהפכה התעשייתית שהחלה באמצע המאה ה-18, וזאת לאור המעבר לקווי ייצור סדרתיים והמוניים. כיום, מאחורי כל מוצר פופולרי ואהוב עומד מעצב תעשייתי יצירתי ומקצועי שעמל על הפיתוח והעיצוב של הפריט. כך לדוגמה, כל מי שמשתמש בשואב אבק המיוצר על ידי המותג המוביל דייסון למעשה מחזיק במוצר שקרוי על שמו של ג'יימס דייסון – המפתח והמעצב  של שואב האבק הפופולרי, שאחראי בין היתר על עיצוב מוצרים אחרים של המותג כמו מייבשי שיער ומאווררים.

כדאי לדעת כי מעצבים תעשייתיים מתמחים בתהליך הפיתוח והעיצוב של מגוון מוצרים ופריטים, למשל עיצוב רהיטים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תיקים, ביגוד והנעלה, מוצרי פלסטיק, אמצעי שילוט והכוונה, תערוכות, כלי בית, זיווד וכו'. בתוך כך, העבודה של מעצבים תעשייתיים השתנתה באופן מהותי במרוצת השנים, וכיום המעצב התעשייתי מתמודד לא רק עם ההיבט האסתטי והפונקציונליות של המוצר אלא עליו להתייחס בתהליך הפיתוח והעיצוב גם להיבטים עסקיים של המוצר כמו עלות חומרים, אריזה, מיתוג, שיווק ועוד.

 

לימודי עיצוב תעשייתי

איזה מוצרים מפתחים בתחום העיצוב התעשייתי?

מעצב תעשייתי מתמחה בפיתוח ועיצוב מוצרים מסוגים שונים, כולל רכבים, מוצרי ורכיבי אלקטרוניקה, מכשירי חשמל ביתיים ותעשייתיים, רהיטים, ציוד ומכשור רפואי, צעצועים, מוצרי שילוט והכוונה, מתקנים וביתנים לתערוכות, מוצרים טכנולוגיים, מוצרי ספורט ומחנאות ועוד.

כדי לפתח מוצרים המעצבים התעשייתיים מתמודדים עם תהליך מורכב הכולל לרוב את המשימות הבאות:

  • עריכת מחקרי שוק ומתחרים כדי לאפיין את השימוש במוצר על ידי קהל היעד ולהעריך את הביקוש למוצר החדש בשוק המקומי או הגלובלי.
  • שרטוט ידני או טכני וממוחשב כדי להציג ללקוח מספר רעיונות לעיצוב ולנראות המוצר.
  • עיצוב המוצר בתוכנה מתקדמת בתלת מימד.
  • בניית מודל ראשוני (אב טיפוס).
  • הצגת המודל ללקוח, בדרך כלל באמצעות הדפסה בתלת מימד.
  • בדיקת המוצר מבחינת בטיחות, פונקציונליות, הנדסת אנוש ומראה.
  • בדיקת חומרים, בחירת טכנולוגיות, חישוב עלויות ייצור ואפיון הדרישות לייצור המוני.

המטרה של כל מעצב תעשייתי היא לפתח מוצר שימושי שיהיה פופולרי בקרב הצרכנים, לכן מתחילים במחקר מעמיק מקדים, ממשיכים בחשיבה קונספטואלית ושרטוט, ועוברים לשלבים הבאים הכוללים הדמיית המוצר בתלת מימד, בניית מודל, בדיקות, בחירת חומרים, תמחור, הנדסת אנוש וכד'.

איזה הכשרה נדרשת כדי להיות מעצב תעשייתי או מעצב מוצר?

כדי לעבוד בתחום העיצוב התעשייתי חייבים ללמוד את הנושא על מנת לרכוש ידע תיאורטי ומעשי, להתנסות בסדנאות מתקדמות שונות ולרכוש מיומנויות וכלים הדרושים לפיתוח ולעיצוב מוצרים מסוגים שונים.

כדי לעבוד כמעצבים תעשייתיים מומלץ להירשם למסלול הלימודים להכשרת הנדסאי עיצוב תעשייתי, ומשם ניתן לשלב עם תואר ראשון ב מסלול השלמה לתואר ראשון המיועד להנדסאים.  או לחילופין להמשיך לתואר ראשון בעיצוב. הלימודים לדיפלומת הנדסאי נמשכים כשנתיים וחצי במסלול יום, ובמסגרת הלימודים לומדים מקצועות יסוד ובסיס כמו יסודות ותולדות העיצוב, חומרים, תוכנות גרפיקה, שרטוט, בניית מודלים, זיווד והנדסת אנוש, ובנוסף משתתפים במעבדות ובסדנאות מתקדמות כדי לפתח יכולות ומיומנויות ועל מנת לרכוש ניסיון מעשי בתחום העיצוב התעשייתי.

למי זה מתאים?

צעירים וצעירות המעוניינים להשתלב בתחום העיצוב התעשייתי פעמים רבות מתלבטים האם ללמוד לדיפלומת הנדסאי או האם להירשם לתואר ראשון בעיצוב. היות ומסלול הנדסאי עיצוב תעשייתי הוא קצר וממוקד יותר, בשנים האחרונות רבים מגלים במסלול זה עניין ורוצים לדעת יותר אודותיו.

לימודי הנדסאי עיצוב תעשייתי מאפשרים לבוגרים לרכוש את כל הידע התיאורטי והמעשי הנדרש לעבודה בתחום, ובתוך שנתיים וחצי בלבד אפשר להתחיל לעבוד כשכירים או כעצמאים.

הלימודים מתאימים לאנשים יצירתיים בעלי זיקה לטכנולוגיות ולעיצוב המעוניינים לעסוק בפיתוח ובעיצוב מוצרים מסוגים שונים לרווחת האדם ולשימוש יומיומי. אין צורך בידע מקדים כדי להירשם למסלול הלימודים, דרישות הקבלה ללימודי הנדסאי לרוב ידרשו מבחן מיון וראיון אישי, תעודת בגרות/סיום מכינה טכנולוגית או אקדמית / תעודת טכנאי או תואר ראשון כתנאיי סף. בסיום הלימודים זוכים לדיפלומה יוקרתית של תואר טכנולוגי יישומי- ממשלתי – הנדסאי עיצוב תעשייתי מטעם מה"ט. (משרד העבודה)

 

 

טופס צד

טופס צד

מלא פרטייך ויועץ לימודים יחזור אלייך בהקדם

שינוי גודל גופנים
ניגודיות